eroakirkosta.fi

maanantai 21. toukokuuta 2007

Käytännönesimerkki viraston ja yrityksen välisestä erosta

Tarvitsen Yhdysvaltoihin menoa varten tietoja erinäisistä pitkäkestoisista sopimuksista, joita olen tehnyt ja jotka ovat yhä voimassa (syystä jota en jaksa selittää). Tällaisia sopimuksia ovat mm. vuokrasopimus, puhelinsopimus, ADSL-sopimus ja televisiolupamaksut sekä luottotiedot. Tiedot kaikista muista sopimuksista ovat helposti saatavilla yksityisiltä tahoilta, televisiolupamaksutiedot pois lukien.

Soitin yritykseltä toisille ja pyysin heiltä kaikilta kirjallisen englanninkielisen lapun, jossa kyseiset yritykset ilmoittavat, että he ovat tehneet sopimuksen minun kanssani, miten kauan sopimus on ollut voimassa, sekä sen että sopimus on yhä voimassa. Myöntävä vastaus tuli jokainen kerta, alle viiden minuutin pohtimisen jälkeen, ja jokainen yritys lupasi toimittaa minulle tällaisen lapun ilmaiseksi.

Viestintäviraston kanssa asiat eivät sujuneet yhtä helposti. Soitin ensin asiakaspalveluun, jossa vastattiin, etteivät he tiedä näistä asioista mitään, joten he edelleen ohjasivat minut TV-maksupuolelle (myönnettäköön, että tämä oli osittain oma vikani). TV-maksupuolella olin puhelinjonossa lähes puolituntia, ennen kuin pääsin edes esittämään asiani. Esitin asiani lyhyesti, selkeästi ja asiallisesti, mutta sain tyrmäävän vastauksen. Viestintävirasto ei lähetä mitään puhelimitse pyydettyjä tositteita. Kysyin, voinko jollain muulla tavalla saada tällaisen tositteen. Vastaus oli: ehkä, mikäli lähetät kirjallisen viestin osoitteeseen TV Maksut, PL 800, 00181 Helsinki. Tiedustelin tähän syytä ja vastaus oli että laki pakottaa Viestintäviraston vastaamaan kaikkiin kirjallisiin pyyntöihin jotain. Eli en siis voi pyytää puhelimitse yhtä alle A4-kokoista lappua, vaan minun on pakko esittää tämä pyyntö kirjallisesti, jolloin saan "ehkä" sellaisen. Jos mikä tahansa yllä olevista yrityksistä olisi kohdellut minua noin, olisin saman tien vaihtanut yritystä.

Ja tämä on vasta alkua. Lisäksi Viestintäviraston puhelintyöntekijä sanoi, että Viestintäviraston kieli on suomi tai ruotsi, eikä Viestintävirastolla ole mitään laillisia pakotteita tai intressejä toimittaa minulle minkään sortin tositetta englanninkielellä. Viestintäviraston ei kuulemma muutenkaan ole pakko toimittaa minulle minkäänlaisia tositteita yhtään mistään, jos he eivät niin tahdo tehdä. Kysyin vielä kauanko tällaisen lapun saaminen kestää, jos sen pyytää postitse, koska se on hieman kiireinen, ja vastaus oli että siihen menee helposti monta viikkoa. Mutta vastausta voi kuulemma nopeuttaa, mikäli viestiin kirjoittaa, että asia on kiireinen, ja että tahtoo vastauksen siihen ja siihen päivään mennessä. Kaiken kukkuraksi Viestintäviraston vastaus voi olla vielä maksullinen.

Totta kai ymmärrän, ettei kenenkään (yrityksen tai viraston) ole pakko toimittaa minulle yhtään mitään, mutta ihan omat intressinsä huomioon ottaen, jokainen yritys jossa asioin, lupasi toimittaa minulle tarvittavan tositteen huomiseen mennessä. Viestintävirastosta puolestaan painotettiin, että he luultavasti kieltäytyvät toimittamasta minulle yhtään mitään, mutta voin silti yrittää, lähettämällä heille kirjallisen pyynnön, johon heidän on lain mukaan vastattava, mutta tämä vastaus luultavasti viipyy monta viikkoa, jolloin sen saamisesta ei ole minulle enää mitään hyötyä. Mitä tapahtuisi Viestintävirastolle, jos se käyttäytyisi samoin yksityisenä yrityksenä? Miten on mahdollista, että maksettuani yhteensä lähes tuhat euroa TV-lupamaksuja, en voi saada maksuistani vastineeksi edes yhtä kuittia?

Ei kommentteja: